Dahliaknölen

Köpte mina två första dahlior i helgen och nu kan jag inte riktigt förstå hur denna vackra blomma har gått mig förbi. Självklart så har jag vetat vad en dahlia vart tidigare, men jag han inte intresserat mig i den så värst. Har typ vetat att det är en rot som man måste gräva upp till vintern för att få den att övervintra....Men vilka blommor det finns. Underbara blommor. Jag är helt såld!!! Jag vill ha fler.

Inatt har jag knappt sovit alls. Jag har planerat, i mitt huvud, en hel rabatt med enbart dahlior. Jag önskar att jag köpte med mig fler växter, då jag var i Rottneros. Men jag får vara glad över dom som jag köpte. Köpte båda från Svenska Dahliasällskapets monter. Dom var väldigt hjälpsamma och trevliga, för en Dahlia-novis, som jag.

Dessa två köpte jag

Eveline
En storblommig vit-ljusrosa. Blir ca 100cm hög och blomman blir 100mm stor. Längtar tills den börjar blomma i min trädgård.

Bild lånad från Svenska Dahliasällskapet


Köpte även med mig denna skönhet hem

Garden Show
Även den en storblommig, med en helt underbar färgställning. Blomman kan bli 120 mm  i diameter och blommar mellan juli till oktober.
Bild lånad från Svenska Dahliasällskapet

Idag ska jag bestämma mig vart jag ska planera ner dessa skönheter. Först så tänkte jag planera dom i stora krukor, men om jag köper på mig fler så kan jag gräva en helt ny rabatt och klämma ner dom i. Vi får se....jag kanske testar med kruka i år.

Kommentarer

Populära inlägg