Blommar i min trädgård nu

Var ute och fotade några blommor och blomknoppar igår. Alla bilderna är tagna med min mobilkamera.

Den blå vallörten som jag fick med på köpte då jag hämtade en pion från min mormors systers trädgård. Helt ofrivilligt. Den är en rackare till att breda ut sig fort. Man får rensa rejält för att hålla den i trim, så den inte tar över hela rabatten där den poppat upp. Humlorna älskar den. Ingen favorit men ändå ganska söta blå klockor.


En dubbel akleja, som jag köpte för någon vecka sedan på Åsby Hem och trädgård. Vet inte korrekt namn på denna sort, men den är magiskt vacker. Ser nästan tecknad ut. Längtar tills den blir större och kraftigare. Alla aklejor är favoriter i min trädgård.


Stjärnflocka. Ny i min trädgård för i år. En liten blomma men med vilken detaljrikedom. Otroligt fin.


Blå alpklematis. Blommar i massor just nu. tyvärr så har jag i flera år tampats med gröna larver som äter upp busken totalt, ganska direkt efter första blomningen. Det blir bara ett skelett kvar. Hoppas jag slipper dom i år. Jag vill så gärna ha fler klematis, men törs inte då dessa maskar har angripit alla som jag haft. Någon som har något bra tips på hur man bli väck dom?


Pion. Älskar pioner. Det fans några på tomten då vi flyttade hit,nångon har jag köpt. Men alla andra har jag fått av min mormors syster Elsa, som tyvärr gick bort för några år sedan. Fina minnen som blommar vackert varje sommar. Den här håller på att tappa sina kronblad, men är ändå väldigt fin. 


Kommentarer

Populära inlägg