Tjejvättern 2011

I helgen var jag i Motala och cyklade Tjejvättern. Det var bland det roligast jag gjort!!! Det gav verkligen mersmak på att cykla flera lopp. Tråkigt nog så har redan Siljan Runt vart annars skulle jag lätt ha åkt det i år också.

Det var lite kyligt i starten. Och molnen såg väl inte helt lovande ut mörkgrå utan luckor. Vädersidorna på nätet visade både regn och sol.  Jag garderade mig genom att köpa en regnjacka i mässtältet då jag hämtade ut min nummerlapp kvällen innan. Den hade jag på mig från start.

Starten gick väldigt lugnt till väga och helt  plötsligt så var det min startgrupp 44's tur att åka iväg. Det var verkligen en salig blandning av tjejer/ damer som jag trampade om och förbi. Några gånger tänkte jag ska den där cykeln verkligen hålla i 10mil.

Eftersom jag aldrig åkt 10mil så var jag lite osäker på hur jag skulle klara det, hur tufft det skulle bli. Jag bestämde mig att jag kör lugnt i början och ökar efter jag har kommit över backen vid Omberg, en slingrig och smal stigning 180 meter över havet. Kan lova att den var dryg att ta sig upp.  Men efter den så var det nerför en bra bit.

Jag cyklade första etappen från mål- Stocklycke (43 km) på 2:01 tim. Snittfart 21,3 km/h. Efter det så ökade jag farten. Ett tag kändes det som om benen trampade av sig själv. Jag tänkte på att ha lagom låg växel för att inte köra slut på benen helt. Etapp två fram till Skänninge (37 km) körde jag på 29,6 km/h.

Vid Skänninge var det 20 km kvar till mål och det kändes som om det blev blåsigare, segare och kallare på den sträckan. Några sega uppförsbackar och inte lika lätt åkt. Jag försökte hänga på några tjejer med racer och snittfarten till mål blev 20 km/h prick.
När jag kom in på målområdet och sista sträckan före målgång så körde jag på i 30-32 trampade som en galning för att komma förbi o i mål....Det var en underbar känsla att gå i mål. Solen sken och Motala kokade av glada och trevliga cyklister. Helt okej mat och en öl serverades till oss som cyklat och jag kan lova att den ölen var god!!

Lite statistik som jag hittade på vätternrundans sida.
Tjejvättern 2011
8-9 tim 9 tjejer
9-10 tim 2 tjejer
plus 10 tim 0
av totalt 6.015 i mål (30 bröt)

Jag gick i mål på 4:16 och den tiden ska jag kapa nästa år med bra mycket.

Väl tillbaka på Hotellet i Linköping så blev det ett långt och varmt bad och boka bord på hotellets restaurang  Strax efter vi kom till Linköping så öppnades himlen sig och regnat vräkte ner!!! Tack och lov att det kom då och inte då jag var ute och cyklade.
Nu har jag bara två lopp kvar tills jag har min tjejklassiker. Simning i juli och springa tjejlidingö i september.

Innan jag åkte ner till Motala och cyklade så sprang jag blodomloppet med mina kollegor också. Jag har inte joggat speciellt mycket och jag ville definitivt inte bli trött eller seg i benen till helgens cykellopp. Så jag joggade runt sakta sakta, gick där det var allt för trångt med folk. Tog mig runt på 36 minuter. Ingen höjdartid precis men helt okej. Jag vet att jag kan springa fortare men jag vet även orsaken till varför jag inte gasade på för fullt.
Nu pratas det om att eventuellt ställa upp med lag i Vasastafetten. Kanske blir jag med där och springer också...:) JAg vet iaf att jag kommer cykla fler lopp nästa år!