Utmaning

Jag har valt att hänga på en utmaning, en träningsutmaning, under November månad. Det kommer bli riktigt kul och jag ser framemot att komma igång med träningen på riktigt. Just nu så blir det endast promenader pga att jag behöver ta det lite lugn efter operationen. Jag har fortfarande en del värk i munnen. Men snart så ska jag nog kunna träna normalt igen.


Utmaningen är i två delar, man kan välja att vara med på båda eller bara en av delarna. Jag har valt att delta i båda delarna.



MAT

Den första delen är en utmaning om vad vi stoppar i munnen.
Vad som inte ska stoppas i munnen under den här november-utmaningen är godis.
Det behöver väl inte utvecklas något mer.
Vad man räknar in i ”godis” avgör var och en.
Jag tycker att vi ska ha en undantagsdag. Men bara en.
Den får man använda när man vill under månaden, om man vill.


TRÄNING

Del två i utmaningen handlar, inte helt otippat, om träning.
Under november ska följande uträttas:
80 km ska promenaras/cyklas/simmas/springas eller annan fysisk aktivitet som kan uppmätas i sträcka.

15 träningspass ska utföras. Som träningspass räknas ett pass på minst 30 min och när man är ombytt till träningskläder.

2 nya träningsformer ska testas (kan vara allt från ett nytt grupppass, eller att testa på att springa om man annars bara brukar promenara etc)

Ett träningspass ska under perioden vara minst 100 minuter. Om det är en långpromenad, en tur till gymmet eller något helt annat, är upp till dig.

30 minuter sammanlagt i plankan. Varav minst 10 av de minuterna ska vara på tårna.

300 armhävningar ska utföras varav minst 30 ska vara på tårna. Orkar man inte en armhävning på tårna, får man göra strikta på nervägen och sedan hjälpa sig upp. Bara man håller emot så mycket man orkar på vägen ner. Armhävningarna går även att byta mot någon annan övning där du effektivt kan använda din kroppsvikt. Om du vill byta övning, skriv vilken du vill byta till.


4 ordentliga stretch/avslappning/yoga/meditation eller liknanade ska utföras.

30 minuter varje vecka ska tillägnas dig. Det ska vara 30 minuter (eller mer!) som du skämmer bort dig på något vis. Tar ett hett bad, lägger ansiktsmask, får en massage. Gör något för dig själv som du mår bra av. Det är lika viktigt som det andra.


BELÖNING

Givetvis ska vi ha en form av belöning när vi klarat av Novemberutmaningen.

Vad som är en bra belöning för dig, det vet bara du. Men du ska skriva ner vad din belöning ska vara.

Men alla som kommer vara med i utmaningen och klarar den, kommer få en present hemskickad!

Jag tänker inte avslöja vad det är, förrän sista november, men det blir som en tidig julklapp som belöning för att ni klarat utmaningen och som tack för att ni varit med och peppat mig hela vägen!

Vill du också vara med på denna utmaning? Gå då in på bloggen ÄTA TRÄNA KÄMPA  och "anmäl" dig.

Det kommer bli kul men det krävs en del planering för att hinna med alla träningspass, iaf för mig.

Kommentarer

Populära inlägg