Fredag

Ängligen är det fredag. Sista dagen på arbetsveckan är alltid efterlängtad, att solen lyser idag gör det hela till att kännas extra bra.

Får inspiration att bak goda muffins i dessa fina formar. Finns hos Klara Färdiga Gå Dom är helt underbara!




Mitt favorit muffins recept just nu är choklad muffins med rosa glasyr.

100 g margarin
1 dl mjölk
1 1/2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
100 g mörk blockchoklad

1 pkt Philadelphia cream cheese
50 g margarin
2 msk vaniljsocker
1 pkt florsocker
Röd karamellfärg
Strössel

1. Vispa ägg och socker med elvisp.
2. Smält smöret i mikrovågsugnen (eller på spisen). Häll i mjölken.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver, potatismjöl, vaniljsocker och kakao.
4. Blanda ner smöret växelvis med mjölbladningen smeten.
5. Hacka chokladen i bitar och rör ner i smeten.
6. Sätt muffinsformarav papper i en muffinsform av alminium. Fyll upp med smet.
7. Grädda i ugnen på 225°C i ca 18 min (kanske kortare/längre).

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda cream cheesen med vaniljsockret.
3. Rör ner smöret.
4. Tillsätt florsockret och rör till en jämn kräm.
5. Blanda ner karamellfärg och låt stå i kylen en stund.

Ta ut muffinsen ur alminiumformen och låt dem svalna. Blanda glasyren under tiden och låt stå i kylen en stund. Bred eller spritsa på glasyren på muffinsen och dekorera med strössel.

Kommer bli glasyr över om du bara gör en sats muffins, så gör dubbelt så många muffins eller halvera satsen med glasyren.


Mums!

Annars så drömmer jag just nu om ett nytt soffbord. Detta bort från OceanHouse är sååå fint och skulle helt klart passa perfekt hemma hos mig. Förutom att det medför att jag måste byta tvmöbel, soffa, matta osv osv

Kommentarer

hej
Vad roligt att du besökte mig så jag hittade dig! Kul med en till nybloggare. Vi har visst samma stil ser jag.
Kram Lotta

Populära inlägg